BMW haalde een winst voor belasting van 2,04 miljard euro, tegen 2,13 miljard euro in het eerste kwartaal van vorig jaar. De daling is minder groot dan door analisten werd verwacht. Het aantal verkochte auto’s liep juist 7 procent op naar 381.404 wagens. De omzet van het autoconcern zakte met 4,1 procent tot 17,5 miljard euro.
Omdat de Duitse autofabrikant in China en de Verenigde Staten wel een groeiende vraag constateert, handhaaft het zijn doelstelling om de winst voor belasting over geheel 2013 op hetzelfde niveau te laten eindigen als vorig jaar.
Record
BMW, dat ook de merken Mini en Rolls-Royce voert, verkocht in 2012 een recordaantal van 1,85 miljoen auto’s. De winst voor belastingen kwam toen uit op 7,8 miljard euro. Ook dat was een record.
Het bedrijf is in een felle concurrentiestrijd verwikkeld met Mercedes en Audi, het luxemerk van Volkswagen. BMW is nog steeds marktleider maar ziet zijn rivalen de laatste jaren wat betreft verkoopaantallen steeds dichterbij kruipen.
Om de concurrenten voor te blijven investeert BMW fors in nieuwe modellen en technologieën en in uitbreiding van de productiecapaciteit. De komende 2 jaar brengt de autobouwer naar verwachting 25 nieuwe modellen op de markt, waarvan 11 in 2013.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl